Logopeda
E-dziennik
Plan lekcji
Szkolny blog
Lekcje i przerwy
LekcjaGodzina
17.30 - 8.15
28.25 - 9.10
39.20 - 10.05
410.15 - 11.00
511.20 - 12.05
612.20 - 13.05
713.15 - 14.00
814.10 - 14.55
Lekcje i przerwy
LekcjaGodzina
17.30 - 8.15
28.25 - 9.10
39.20 - 10.05
410.15 - 11.00
511.20 - 12.05
612.20 - 13.05
713.15 - 14.00
814.10 - 14.55
Facebook
Bezpieczne wakacje

Logopeda

Dla kogo są zajęcia logopedyczne?        

Zajęcia logopedyczne w naszej szkole prowadzone są w grupach 4-osobowych przez polonistkę, oligofrenopedagoga i logopedę mgr Ewę Zelek. Uczęszczają na nie uczniowie z zaburzeniami mowy, wadami wymowy, niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy oraz dzieci wymagające ćwiczeń w czytaniu i pisaniu a także dzieci z ryzyka dysleksji.          
Do logopedy trafiają dzieci, u których nauczyciele, wychowawcy czy rodzice zauważyli problem językowy i zgłosili potrzebę uczestnictwa danego dziecka w zajęciach – bezpośrednio logopedzie lub w sekretariacie szkoły. Po uzyskaniu opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla danego dziecka organ  prowadzący szkołę  Gmina  Limanowa  przyznaje godziny na terapię.

Codzienna gimnastyka buzi i języka to  zabawa przydatna nie tylko dla smyka

Cele zajęć logopedycznych         

Najważniejszym celem zajęć logopedycznych jest kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej. Podczas ćwiczeń usprawniany jest aparat artykulacyjny, układ oddechowy, rozwijane umiejętności percepcyjne: wzrokowe, słuchowe, czuciowe. Poprzez obcowanie z literaturą dla dzieci i komentarz nauczyciela wzbogacany zasób słownictwa. Ważne miejsce zajmuje usprawnianie techniki czytania jako prymarnej w stosunku do techniki pisania a także stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka.

Środki dydaktyczne         

Realizacja powyżej zaprezentowanych celów wiąże się z koniecznością zastosowania różnorodnych pomocy, propozycji zawartych w literaturze fachowej oraz samodzielnie opracowanych. Jest ich sporo, ograniczę się więc do niektórych: 

• Edyta Lichota „Terapia wad wymowy”
• Małgorzata Skorek „100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych”,
• Grażyna Krzysztoszek, Małgorzata Piszczek „Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek” 
• Zagadki logopedyczne – szereg syczący i szumiący, głoska r 
• teksty wierszy i piosenek dla dzieci, baśnie dla dzieci, 
• instrumenty muzyczne, płyta cd. ze ścieżką dźwiękową z różnymi odgłosami, płyta cd. z piosenkami do zabaw logorytmicznych, kasety z bajkami – słuchowiskami,
• opracowane przez siebie pomoce – muzyczne jaja, malowanki, piórka, świeca, bańki mydlane, piłeczki ping-pongowe, styropianowe kule, rurki, watki, 
• ćwiczenia rozwijające myślenie, pamięć i spostrzegawczość np. mozaiki drewniane i plastikowe, tangramowe kształty, patyczki fantastyczki, układanki LOGICO, PUS, domina,  • zestawy ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny,
• zestawy ilustracji, historyjek obrazkowych, cienie logopedyczne, zabawna lodówko-zamrażarka, czarodziejska beczka, szacowna stara szafa 
• różnorodne układanki, przewlekanki, gry planszowe, domina obrazkowe, puzzle, loteryjki, karty typu Piotruś
• Progam komputerowy „Edusensus Logopedia”

Metody stosowane w terapii

• Logopedyczne     
- ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego autokontroli słuchowej;    
- pokaz i wyjaśnianie narządów artykulacyjnych;    
- uczulanie miejsc artykulacji;   
- mechaniczne układanie narządów artykulacyjnych;    
- kontrola wzrokowa, dotykowa i czucia skórnego dłoni,    
- mówienie wydłużone;  • Lingwistyczne     
- metoda fonetycznych przekształceń;  
- ćwiczenia dykcyjne;  

• Logorytmiczne    
- ćwiczenia rytmizujące;    
- mówienie rytmiczne;    
- ćwiczenia słuchu muzycznego; 

• Psychologiczne    
- techniki relaksacyjne;     
- psychodrama; 

• Ogólnorozwojowe   
- rozwijające koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową (np. ćwiczenia plastyczne, techniczne, układanki),      
- rozwijające pamięć, myślenie, orientację przestrzenną, spostrzegawczość.

Przydatne linki: 

Jak uzyskać opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej? 

Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka 

Wady wymowyKontrakt logopeda – rodzic 

Zestaw ćwiczeń logopedycznych 

Łamańce językowe 

Ulotka profilaktyczna dla rodziców (Kiedy zgłosić się do logopedy? ) 

12 przykazań logopedycznych. Rozwój mowy dziecka 

Porady dla rodziców dzieci jąkających się 

Prezentacja serii logopedycznej „Kocham czytać”

Motto pracy logopedycznej:

Język to tancerz jest nad tancerze każdy to przyzna i przyzna szczerze. Bo ten języczek, oj bez pamięci, to się wydłuża, kurczy i kręci, płaszczy, rozszerza, to w trąbkę zwija, raz jest jak jaszczur, raz jest jak żmija. Raz jak igiełka, to znów jak narty, długi, wypukły, wklęsły, rozwarty. To w górę skacze, z powrotem spada jak zręczny szermierz co szpadą włada, jak sztukmistrz biegły, linoskok śmiały tak ten języczek koniuszkiem małym wywija, cofa, skręca, zawraca, zadaje cięcia, drga i kołata. Żeby wyrzeźbić, wymodelować, malarskim pędzlem plastycznie podać tę wartość słowa, ten szczegół boski, co nosi nazwę małej spółgłoski.

Polecane strony   

http://www.logopeda.pl/                             

www.mimowa.pl/                            

www.logopediapraktyczna.pl                             

http://www.we.pl/logopedia.html                            

www.cieszynska.pl                            

www.komlogo.pl                             

http://harmonia.edu.pl/                             

http://www.konferencje-logopedyczne.pl do pobrania

 

mgr Ewa Zelek

Galeria zdjęć: