Wycieczka do Warszawy październik 2022
Bezpieczne wakacje
Wycieczka do Warszawy październik 2022
10 Listopad 2022
W dniach 24-25 października 2022 r. uczniowie z klas: 6a, 7 i 8 wraz z nauczycielami p. Magdaleną Kindlik, p. Ewą Zelek, p. Kazimierą Biernat, p. Renatą Włodarczyk wybrali się autokarem na wycieczkę do Warszawy. Wyprawę do stolicy Polski zorganizowali wychowawcy we współpracy z biurem podróży „Kroczek”, dzięki czemu dwanaścioro dzieci skorzystało z bonów turystycznych, a wszyscy - ze sprawnej realizacji zaplanowanego programu.

Spacer po Warszawie rozpoczęliśmy od niezwykłych i magicznych Łazienek Królewskich, czyli letniej rezydencji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Mogliśmy spokojnie wędrować wyposażeni w systemy tourguide (radiowe, wielokanałowe i jednokierunkowe systemy transmisji audio), dobrze słyszeć przewodnika, podziwiać architekturę i przyrodę parku w barwnej jesiennej odsłonie oraz obserwować towarzyskie wiewiórki, piękne łabędzie, barwne pawie.

Następnie kolejny przewodnik zabrał nas na wycieczkę po Stadionie Narodowym. Trasa „Piłkarskie emocje” pozwoliła nam zobaczyć zaplecze, szatnie, łaźnie, usiąść na ławce zawodników, wejść na płytę stadionu, usiąść w loży oraz na zwykłym krzesełku na najwyższym poziomie. Dowiedzieliśmy się, m.in. że na trybunach areny znajduje się 58 tysięcy miejsc dla kibiców, w tym 111 dla osób niepełnosprawnych, do dyspozycji gości są również 62 loże VIP. Stadion składa się z ośmiu kondygnacji o zróżnicowanej wysokości, posiada także dwupoziomowy parking podziemny, który może pomieścić 1765 samochodów. Arenę otacza promenada o długości 1 km. Sądzimy, że na wszystkich zrobił niesamowite wrażenie.
Później zwiedzaliśmy Stare Miasto, które jest wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, gdzie zobaczyliśmy Zamek Królewski, Barbakan, słynną Syrenkę oraz pomnik Małego Powstańca, który upamiętnia najmłodszych uczestników powstania warszawskiego. Wstąpiliśmy także do Bazyliki Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela przy ul. Świętojańskiej 8, jednej z najstarszych świątyń Warszawy, w której w kryptach w podziemiach spoczywają  m.in. władcy Mazowsza, ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, pisarz noblista Henryk Sienkiewicz, muzyk i mąż stanu Ignacy Jan Paderewski, pierwszy prezydent Polski Gabriel Narutowicz, prezydent Ignacy Mościcki. Tu także został pochowany kardynał Józef Kardynał Glemp Arcybiskup Metropolita Warszawski Prymas Polski.
Następnie odwiedziliśmy Krakowskie Przedmieście wraz z Pałacem Prezydenckim oraz plac Piłsudskiego, na którym znajduje się Grób Nieznanego Żołnierza mający uczcić pamięć poległych w walce o niepodległość.
Wieczorową porą, wyglądając z okien autobusu i przyglądając się rozświetlonej neonami Warszawie, dojechaliśmy do komfortowego hotelu A&O. Tam zakwaterowaliśmy się, umyliśmy, zjedliśmy obiadokolację, by następnie zacząć wyczekiwane towarzyskie życie nocne we własnych i sąsiednich pokojach.
Drugi  dzień wycieczki zaczęliśmy od toalety, pakowania, wymeldowania się oraz śniadania. Następnie złożyliśmy wizytę w największym centrum nauki w Polsce – Centrum Nauki Kopernik. W ogromnym budynku mogliśmy samodzielnie przeprowadzić różnorodne eksperymenty z wielu dziedzin nauki. Każdy mógł zdecydować, którą ścieżką chce pójść i co najpierw zobaczyć. Wszystko tam było świetną zabawą, wiele osób chciało zostać tu znacznie dłużej.
Następnie udaliśmy się na zielony dach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, który jest jednym z największych i najpiękniejszych ogrodów dachowych w Europie. Rozciąga się na powierzchni ponad 1 ha. Ogród górny tworzą różnorodne gatunki i odmiany roślin posadzone w kilku odmiennie zaprojektowanych, odrębnych ogrodach różniących się formą i kolorem: Ogród Złoty, Ogród Karminowy, Ogród Srebrny, Ogród Niebieski. Każdy z nich charakteryzuje się inną kolorystyką, co związane jest z doborem gatunkowym roślin. Obszary ogrodu połączone są kładkami, ścieżkami, mostkami i pergolami. To popularne miejsce spotkań mieszkańców, miejsce odpoczynku i miejsce organizacji różnych wydarzeń kulturalnych. Roztaczał się z niego ciekawy widok na panoramę Warszawy. Z tego też miejsca obserwowaliśmy częściowe zaćmienie Słońca.
Następnie wybraliśmy się na seans do Planetarium, gdzie obejrzeliśmy  film pt. ”Wszyscy jesteśmy astronomami”. W wygodnych, rozkładanych fotelach wysłuchaliśmy prelekcji pracownika i odbyliśmy podróż w gwiezdną przestrzeń, poznając konstelacje, gwiazdy, planety oraz centra astronomiczne na Ziemi i stacje kosmiczne na orbicie zajmujące się badaniami kosmosu. Po wyjściu z Planetarium spotkaliśmy ekipę telewizyjną, na prośbę której zapozowaliśmy do zdjęcia i przesłaliśmy w wirtualną przestrzeń pozdrowienia od uczniów z Mordarki odwiedzających Warszawę.
Na koniec wycieczki podjechaliśmy pod Pałac Kultury i Nauki, który ma wysokość 237 m i jest obecnie najwyższym zabytkiem w Polsce. Budowla ma 46 kondygnacji, znajduje się w niej 3288 pomieszczeń, m.in. teatry, muzea, kino, restauracje, basen, pasaż handlowy, poczta i inne. Tarcze zegara na szczycie mają po 6,3 metra, dlatego jest to drugi co do wielkości zegar w Europie. Po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia weszliśmy do środka. Po chwili oczekiwania w 19 sekund wyjechaliśmy windą na taras widokowy na trzydziestym piętrze, skąd można było podziwiać przepiękną panoramę Warszawy, miasta nowoczesnego i historycznego zarazem.
Smutno nam było rozstawać się ze stolicą, ale droga powrotna była również ekscytująca. Obfitowała w humor, rozmowy, śpiew, dobrą zabawę oraz niespodzianki – w postaci quizów przeprowadzonych przez panią pilot Kasię Malinowską oraz gadżetów dla uczniów, którzy wykazali się wiedzą na temat Warszawy.
To były intensywne, ale ciekawe dwa dni, pełne wrażeń, emocji, zmęczenia, w niejednym przypadku nieprzespanych nocy. Jednak wszyscy zgodnie stwierdzili, że było warto pojechać i tak wiele zobaczyć. Uczniowie mają apetyt na więcej i dopytują o kolejne wycieczki.