Dzieci i młodzież najlepiej uczą się przez działanie. Rozumiejąc naturalną potrzebę eksplorowania świata przez młodych ludzi, w ostatnim tygodniu kwietnia w naszej szkole, odbył się Tydzień Naukowy. W tym czasie zorganizowanych zostało wiele ciekawych wydarzeń, dzięki którym nasi uczniowie mogli jeszcze lepiej zrozumieć zjawiska zachodzące w otaczającym nas środowisku oraz zapoznać się z nowoczesnymi technologiami.
Dzieci z klasy 1a wykonały eksperymenty: „tęcza na talerzu”, „uciekający pieprz”- czyli jak mydło przegania zarazki, „balonowy szaszłyk” – czyli wykałaczka w balonie, dmuchanie balonu za pomocą sody i octu, badali gęstość wody, wykorzystując do tego jajko. Klasa 1b wykonała eksperyment „rozkwitające kwiaty”. Uczniowie klasy 0c, 1b, 2a zapoznali się również z budową mikroskopu. Dzieci dowiedziały się co jest potrzebne, aby zrobić preparat mikroskopowy oraz obserwowały pod mikroskopem łodygę fasoli.
Przedszkolaki z klasy 0c przygotowały makietę wulkanu, następnie na hali szkolnej, przed zgromadzoną publicznością, dzieci wykonały eksperyment obrazujący wybuch wulkanu. W trakcie prezentacji wykorzystana została także kostka Merge Cube, dzięki której mogliśmy jeszcze lepiej poznać budowę wulkanu. Dzieci z klas 0a i 0b zapoznały się z budową drukarki 3D. Wykonały również własny wydruk. Przedszkolaki przeprowadziły także szereg ciekawych eksperymentów, m.in.: pompowanie balonu za pomocą octu i sody, hodowanie kryształów soli, balony w strumieniu powietrza.
Natomiast starsi uczniowie, z klas IV-VIII, na lekcjach biologii odkrywali tajemnice zmysłów jak również prowadzili obserwacje mikroskopowe preparatów trwałych i świeżych. Na matematyce poznali szczególną powierzchnię jednostronną – wstęgę Mӧbiusa, którą następnie wykonali samodzielnie. W dalszej części zajęć eksperymentowali i obserwowali różne własności wstęgi. Natomiast na fizyce uczniowie klasy siódmej przeprowadzali doświadczenie związane ze zjawiskiem bezwładności. Bezwładność jest to cecha wynikająca z pierwszej zasady dynamiki powodująca, że ciało chce zachować swój stan ruchu. Bezwładność ciała została pokazana za pomocą szklanki i butelki, na których została położona kartka papieru, a na niej moneta. Taki eksperyment nazywany jest „Leniwą monetą”.
Pamiętaliśmy również o ekologii. W ramach Tygodnia Naukowego odbyła się akademia z okazji Dnia Ziemi. Tegorocznym motywem przewodnim było hasło: „Zainwestuj w naszą planetę”. Uczniowie klasy V b przypomnieli nam, że każdy z nas może dbać o środowisko, a odpowiednimi działaniami, postawami możemy zapobiegać jego zanieczyszczeniu. W tym dniu cała społeczność szkolna ubrana była w kolorach Ziemi (niebieski i zielony).
Podczas tego tygodnia nie zabrakło również nowych technologii. Uczniowie klas piątych nauczyli swoich młodszych kolegów z klas trzecich jak sterować robotami. Uczestnicy dowiedzieli się, jak uruchomić aplikację do sterowania robotami oraz jak ją sparować z robotem. Następnie był czas na sterowanie za pomocą prostych komend i zabawę robotami. Część uczniów pod okiem starszych kolegów programowała dla robotów własne ruchy. Zajęcia dostarczyły uczniom wiele frajdy, a także możliwość realizowania własnych pomysłów. Uczniowie klas VIII w ramach zajęć dodatkowych uczyli się podstaw programowania w języku C/C++ na platformie Arduino, dzięki której w łatwy sposób można tworzyć oprogramowania na gotowe systemy. Uczniowie programowali w obrębie grafiki i tworzenia muzyki. Lekcje programowania prowadził z uczniami absolwent naszej szkoły Olaf Ciuła. W tygodniu naukowym częściej wykorzystywano również drukarkę 3D do druku różnych gadżetów i pomocy dydaktycznych. Uczniowie programując rozwijali umiejętność analitycznego i logicznego myślenia, uczyli się współpracy i kreatywności.
Uczniowie swoją wiedzę sprawdzali w szkolnym konkursie ekologicznym przeprowadzonym w dwóch kategoriach dla klas IV-VII i klas VII-VIII, w szkolnym konkursie „Znamię! Znam je?” oraz w szkolnym konkursie matematycznym „Myślę i liczę” przeprowadzonym w pięciu kategoriach wiekowych: dla klas IV, V, VI, VII i VIII. Na przerwie każdy uczeń mógł również rozwiązać łamigłówkę matematyczną.
Uczniowie podczas zajęć chętnie i z zaciekawieniem eksperymentowali, prowadzili obserwacje wzbogacając swoją wiedzę i umiejętności. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także szkolne konkursy. Zwycięzcy tych konkursów uzyskiwali bardzo wysokie wyniki.
Organizatorzy: Nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: Klaudia Matyasik-Bieda, Sylwia Tąta, Barbara Ryś, Barbara Lisek, Maria Salamon, Kazimiera Matyasik
Nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: dyrektor Paweł Ciuła, Grażyna Kunicka, Dominika Lisek, Karol Stanisz, Katarzyna Strug, Małgorzata Warzecha
Wyniki konkursu ekologicznego
Kategoria: klasy IV-VI
I miejsce – Mikołaj Staśko
II miejsce- Kacper Śliwa
III miejsce- Fabian Pietrzak
Kategoria: klasy VII- VIII
I miejsce – Wojciech Ryś
II miejsce- Małgorzata Tokarczyk
III miejsce- Hubert Włodarczyk
Wyniki konkursu Znamię! Znam je ?
I miejsce – Karolina Zastrzeżyńska
II miejsce – Wojciech Ryś
III miejsce – Natalia Śmierciak
Szkolny Konkurs Matematyczny „Myślę i liczę”
Klasa IV
I miejsce Kacper Śliwa
II miejsce Jakub Tomasik
III miejsce Tomasz Joniec
Klasa V
I miejsce Fabian Pietrzak
II miejsce Antoni Pasionek
III miejsce Mikołaj Staśko, Julia Zelek
Klasa VI
I miejsce Krzysztof Jaworz-Dutka
II miejsce Zofia Opiela, Hania Sroka
III miejsce Zuzanna Jeż
Klasa VII
I miejsce Wojciech Ryś
II miejsce Paweł Załubski, Piotr Załubski
III miejsce Maciej Bernacki
Klasa VIII
I miejsce Gabriela Szewczyk
II miejsce Julia Kozdroń
III miejsce Hubert Włodarczyk
Nagrodzeni w konkursie "Rozwiąż łamigłówkę": Beata Szewczyk, kl. IIIb, Anna Gucia kl. VIb, Przemysław Abram kl. VIII